الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰

سمیه عباسی

سمیه عباسی

هدف الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ کسب درآمد با نگه داشتن کاربران در این پلتفرم است و انجام این وظیفه را به خود کاربران سپرده است. در واقع اینستاگرام سعی دارد که کاربران زمان بیشتری را در این پلتفرم سپری کنند. بنابراین، اکانت‌هایی موردعلاقه اینستاگرام هستند که تا حد ممکن فالوورها‌ی خود را فعال و درگیر با این شبکه اجتماعی نگه دارند. در ادامه این مقاله قصد دارم روش کار الگوریتم اینستاگرام (Instagram Algorithm) در سال ۲۰۲۰ را بررسی کرده و به سوالات شما را در این زمینه پاسخ بدهم.

روش کار الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ چگونه است؟

به احتمال زیاد با اینستاگرام، صفحه فید(Feed) و صفحه اکسپلور(Explore) آن آشنایی دارید. صفحه فید یا خانه همان صفحه‌ای است که در آن پست‌های فالوورهای شما برایتان نمایش داده می‌شود. صفحه اکسپلور به صفحه سرچ اینستاگرام گفته می‌شود که با کلیک بر روی آیکون ذره بین نمایش داده می‌شود. تمامی کاربرانی که آرزوی دیده شدن دارند، می‌خواهند به این صفحه برسند.

اما لازم است بدانید که برای ورود به صفحه اکسپلور باید از دروازه صفحه فید (خانه) عبور کنید. به این معنی که برای به نمایش درآمدن پست‌های شما در صفحه اکسپلور، ابتدا لازم است که در صدر فید کاربران به نمایش در آیند. شاید چند سال پیش به راحتی می‌توانستید از صفحه فید عبور کنید و به صفحه اکسپلور برسید؛ زیرا پست‌های شما در یک زمان مشخص توسط اینستاگرام نمایش داده می‌شد. یعنی اگر شما پستی را در ساعت خاصی منتشر می‌کردید، کاربرانی که این ساعت به اینستاگرام خود مراجعه می‌کردند، می‌توانستند پست شما را مشاهده کنند.

اما بعد از مدتی الگوریتم اینستاگرام تغییر کرد. طبق الگوریتم جدید زمانی که شما یک پست جدید می‌گذارید، ابتدا به ده درصد از فالوورهای شما نمایش داده می‌شود. بعد از گذشت یک ساعت اگر تعامل و رفتار کاربران نسبت به پست (لایک، ویو، کامنت، ذخیره کردن و غیره) به تعداد قابل قبولی برسد، پست شما برای بقیه فالوورها نیز به نمایش در می‌آید.

اگر شما قصد دارید با جذب مخاطب در اینستاگرام سود و درآمد خود را افزایش دهید، لازم است کاری کنید که پست‌هایتان وارد صفحه اکسپلور شود. چرا‌‌که تنها با راه یافتن به صفحه اکسپلور می‌توانید مخاطبان بیشتری را به پیج اینستاگرام خود جذب کنید.

شاخص‌های مهم جهت تطبیق دادن خودمان با الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰

الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ بر چه اساسی پست‌ها را ارزیابی می‌کند و آنها را در این صفحه قرار می‌دهد؟ برای اینکه در صدر فید کاربران قرار بگیرید رعایت چه فاکتورهایی لازم است؟ چگونه باید پست‌های خود را به اکسپلور اینستاگرام وارد کنیم؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهم داد. در ابتدا ببینیم در الگوریتم  اینستاگرام چه معیارهایی اهمیت دارد و پست‌های ما را به صدر فید دنبال کنندگان می‌رساند.

۱. تعامل دنبال کنندگان با شما

عملکرد الگوریتم اینستاگرام به این صورت است که وقتی می‌بیند کاربر با پست‌های یک حساب مشخص دائما تعامل دارد، آنها را بیشتر به او نمایش می‌دهد. عواملی مانند کامنت گذاری، اشتراک گذاری، تگ کردن یکدیگر در پست‌ها، پاسخ دادن به استوری‌ها، ذخیره کردن پست، ارسال پیام از طریق دایرکت، لایک کردن پست‌ها از جمله اقداماتی است که رابطه نزدیک بین حساب‌ها را نشان می‌دهد. بنابراین، روابط با کیفیت بالایی ایجاد کنید و به کامنت‌ها و دایرکت‌ها اهمیت بدهید. مراقب باشید فقط وقتی از دنبال کنندگان سوال بپرسید که جواب آنها واقعا برایتان مهم باشد.

۲. علاقه دنبال کنندگان به موضوع پست‌های شما

اگر دنبال کنندگان به نوع خاصی از پست‌های شما علاقه نشان دهند، الگوریتم اینستاگرام پست‌هایی را برای آنان به نمایش در می‌آورد که به علاقه‌شان نزدیک‌تر باشد. به عنوان مثال اگر دنبال کننده با پست‌های ورزشی ارتباط بهتری برقرار کند، پست‌های مانند آن را بیشتر مشاهده می‌کند.

۳. انتشار به موقع پست‌ها

الگوریتم اینستاگرام علاقه خاصی به پست‌های جدید دارد و بیشتر آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. بنابراین، بهتر است پست‌های خودتان را زمانی منتشر کنید که مخاطبان شما آنلاین هستند. شما می‌توانید با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های خود اینستاگرام، بهترین زمان ممکن برای انتشار پست‌ها را پیدا کرده و آن‌ها را در ساعات پر بازدید ارسال کنید. یک راهکار مناسب اینست که در یک استوری کاربران را به بازدید از پست جدید خود دعوت کنید.

۵ راهکار مناسب برای هماهنگی با الگوریتم اینستاگرام

یکی از راهکارهای مناسب برای تطبیق دادن خودمان با الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ ، گذاشتن پست به صورت مستمر و مداوم است. حتما لازم نیست که هر روز یک پست جدید منتشر کنید، اما نباید اجازه دهید که میان پست هایتان فاصله زمانی زیادی بیفتد. از طرف دیگر باید تلاش کنید تا محتوای متناسب با علاقه دنبال کنندگان تولید کنید. در ادامه چند راهکار مناسب را به شما آموزش خواهم داد تا بتوانید خود را به صفحه اکسپلور اینستاگرام برسانید.

۱. محتوایی تولید کنید که مخاطب را  با پست شما درگیر کند

یکی از مواردی که الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ به آن اهمیت می‌دهد،  مدت زمانی است که مخاطبان برای هر پست می‌گذارند. بنابراین، سعی کنید با توضیحات جذاب و طولانی، کپشن مناسب، گذاشتن عکس‌ها به صورت آلبومی و غیره کاری کنید که کاربران زمان بیشتری را به محتوای شما اختصاص دهند. همچنین چالش‌هایی ایجاد کنید که فالوورهایتان را تشویق به گذاشتن کامنت و ارسال پست شما به دیگران کند.

۲. از هشتگ‌ها درست استفاده کنید

در اینستاگرام امکان گذاشتن تا ۳۰ هشتگ وجود دارد. اما سعی کنید برای هر پست خود ۵ هشتگ منحصر به فرد و مرتبط بزنید. در اینستاگرام قابلیت دنبال کردن هشتک‌ها به کاربران داده شده است، تا تمامی پست‌های مربوط به آن هشتگ را در فید خود مشاهده کنند.

همچنین کاربران امکان حذف پست‌های یک پیج خاص را از نتایج این هشتک‌ها در صفحه خود دارند. بنابراین، سعی کنید از گذاشتن هشتک‌های نامربوط در پست‌هایتان خودداری کنید .بهتر است از هشتک‌ها در قالب یک متن در کامنت استفاده کنید. با این کار محتوای شما ظاهر بهتری خواهد داشت و تأثیر مثبتی در الگوریتم اینستاگرام پدید خواهد آورد.

۳. از محتوای پر بازدید دوباره استفاده کنید

اگر محتوایی بازدید خوبی داشت و با تشویق و تعامل مخاطبان همراه شد می‌توانید دوباره آنرا پست کنید. اشتباه بعضی از پیج‌های تجاری اینست که تصور می‌کنند، محتوا باید منحصر به فرد باشد و فقط یکبار امکان استفاده از آن وجود دارد. اما کاملا بر عکس است و شما می‌توانید دوباره پست‌های خود را در قالب متفاوت نمایش دهید.

۴. از تمامی امکانات اینستاگرام برای تعامل با کاربران استفاده کنید

به غیر از لایو و استوری از دیگر قابلیت‌های اینستاگرام مانند نظرسنجی، پرسش و پاسخ، باکس سوال، IGTV و غیره استفاده کنید. از این طریق می‌توانید تعامل خود را با دیگر کاربران افزایش دهید. همچنین سعی کنید با کسانی که درحوزه شما فعالیت دارند همکاری کنید و از آن‌ها بخواهید کسب و کار شما را به مخاطبان خود معرفی کنند. می‌توانید برای این کار به آنها پاداشی بر مبنای کسب و کار، علاقه کاربر و سلیقه خودتان بدهید.

۵. پست و استوری را در ابتدای انتشار ویرایش یا حذف نکنید

سعی کنید در زمان انتشار پست دقت لازم را داشته باشید تا مجبور به ویرایش و حذف پست نشوید. چون طبق تجربه با انجام این‌کار احتمال قرار گرفتن در اکسپلور (Explore) به شدت کاهش می‌یابد.

کلام آخر

برخی افراد بر این باورند که پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، گوگل، لینکدین و غیره کاربران را از  الگوریتم‌های جدید خود با خبر می‌کنند. اما باید بگویم که این یک باور غلط است و برای کشف الگوریتم‌ها من‌جمله الگوریتم اینستاگرام باید از مسیر تجربه عبور کرد. با این حال، چیزی که همواره ثابت است تاثیر بسزای محتوای باکیفیت و منظم است. بنابراین، سعی کنید برای تولید محتوا‌‌ی خود وقت بگذارید.

البته هدف اصلی اینستاگرام ترغیب کاربران به تولید محتوای با‌کیفیت است. به همین دلیل پیج‌های اینستاگرام برای جذب مخاطبین واقعی مجبور به تولید محتوای با‌کیفیت هستند. این موضوع می‌تواند برای پیج‌هایی که فالوورهای فیک دارند، به یک چالش جدی تبدیل شود. در نهایت باید بگویم که هدف الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ سوق دادن شما به سمت روابط اصیل و شخصی است.